receptet till ungsbakad ballerinagröt.

 
Så, äntligen har jag tagit mig tid och sammanställt receptet till ungsbakad ballerinagröt. Hasselnötssmör hittar ni i välsorterade matbutiker, eller så kan man göra själv!
 
--
Translation:
The recipe for oven baked "ballerina"(a swedish vanilla cookie with nougat filling) oatmeal.
 
1 serving
1 dl rolled oats
3 tbsp milk
Some water
2 tbsp quark
1 tbsp honey
1/2 tsp baking powder
A dash of vanilla powder
1 banana + 1 tbsp hazelnutbutter + 1 tbsp cacao
 
How-to: Preheat the oven to 225 degrees celcius. Combine all the dry ingredients and then the quark, milk and som water. Put everything in an oven plate and bake for about 10-15 minutes. While baking make the "filling" by mash a banana with some hazelnutbutter and cacao. One the oatmeal is done, make a hole in the middle and add the filling. Enjoy!
 

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Gud så smarrigt! Jag älskar hasselnöts/chokladröra :) måste testas!

2012-12-06 @ 20:40:44
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Vonskareng

Nomnomm

2012-12-06 @ 20:48:06
URL: http://Vonskareng.blogg.se
Postat av: Michelle

Hejsan! Tycker att din blogg är inspirerande att läsa och det här receptet ser verkligen jättesmarrigt ut :) Dock så är jag vegan, men skulle ändå vilja försöka mig på något liknande, är lite orolig för kesellan bara. Vet liksom inte ens vad det är, haha. Hur smakar det? Vad är konsistensen?
Skulle verkligen uppskatta om du tog dig tiden att hjälpa mig!

Svar: Hej! Tack så mycket och vad roligt att du vill testa receptet :) Kesella är Arlas namn för kvarg. Såhär står det om kvarg på Wikipedia: "Kvarg (även stavat kvark) är färskost av surmjölk, koagulerad med mjölksyrebakterier... Kvarg framställs av mjölk som mjölksyras, vilket får till följd att de fasta beståndsdelarna kan skiljas ut från de flytande." Alltså inte veganskt (?). Alternativ att byta ut kesellan med skulle kunna vara lite mosad silkestofu kanske, eller bara extra mycket vatten. Även om det nog inte riktigt blir lika krämig då :) Jag har aldrig testat så jag kan inte stå för att det blir bra, men berätta gärna hur det blev om du prövar!
Linn Cling

2012-12-06 @ 20:51:49
Postat av: Cissi Par

Åh det där verkar så enormt gott! =)

Och du föresten.. jag vill bara berätta att jag tipsade om dig i min blogg idag. Jag tog ett skärmavklipp på din blogg för att ha en bild att visa (kika in på bloggen så förstår du vad jag menar). Jag hoppas att det var okej. Säg annars till så tar jag bort den.

Kram!

Svar: Åh, tack så mycket! Så klart går det bra, det gör mig bara glad^^ Kram!
Linn Cling

2012-12-08 @ 22:48:38
URL: http://cissipar.blogg.se
Postat av: Nicole

Kan man använda nånting annat istället för bananen tro? om man verkligen inte gillar banan xd

Svar: Hm, ja, jag vet inte för bananen är ju verkligen bra. Men du skulle kunna testa med kvarg eller yoghurt även om det ger en mer syrlig smak, dock vet jag inte hur det blir för jag har aldrig testat :)
Linn Cling

2013-02-03 @ 14:38:12
URL: http://nicolenygren.blogg.se

Kommentera här:

Namn:
Minns mig

E-postadress: (syns ej)

Din blogg eller URL:

Kommentar:

Trackback